Cuma, Kasım 04, 2005

FreeBSD 6.0 çıktı


Kimsenin yazmadığını görünce, hadi ben yazayım dedim... FreeBSD 6.0 sürümünü nihayet duyurdu. 5.4 sürümüne kıyasla, en önemli gelişmenin kablosuz erişim ayağında gerçekleştiği ifade ediliyor. WPA (Wi Fi Protected Access), daha fazla donanım desteği, dhcpcd istemcisine entegrasyon ve Power PC platformu için deneme amaçlı destek gibi bazı yeniliklerden bahsediliyor.

FreeBSD kullanan/deneyen birileri, sanırım daha etraflıca bilgi verecektir. Bu arada FreeBSD'nin yeni logosu da hoş olmuş...

ISO dosyalarını indirmek için gerekli adres burada.

Hayırlı olsun.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

BSD ler için bazı bilgisayar dergilerinde çeşitli yazılar çıktı..Bir de kitap çıktı..Sizden ve derginizden istediğim Bsd lerin Kanada ordusu için vs..de askeri projeler olduğuna dair bir kaç şey okumam..Bu konuda daha önce ki yayınlarızı da anımsıyorum (Linux için)...
Focus 'ta da bu konuda bir araştırma dosyası yapmanız olası mı ? diyorum..
Saygıyla..
Ahmet Hilmi Balcı

Ali Işıngör dedi ki...

Ahmet Bey,

Focus dergisindeki görevimden 1 Kasım 2005 tarihi itibariyle istifa etmiş bulunmaktayım. Bu nedenle isteğinizi yerine getirmem, "teknik açıdan" mümkün değil. Peki, Focus böyle bir işi bundan sonra yapar mı? Hiç sanmıyorum...

Ama sizin için bu konuyu araştırıp, ilerki haftalarda bu konuda yazabilirim sanırım. Çünkü benim de ilgimi çeken bir konu bu. Linux dışında, BSD türevleri de giderek artan bir şekilde tüm dünyada "kritik nokta"larda kullanılıyor.

BSD türevlerinin kaynak kodu politikasının GPL mantığının aksine, üzerinde çalışılan kodu kapatmaya ve meraklı gözlerden saklamaya izin vermesi, askeri karar mekanizmalarında kimi zaman bu işletim sistemini ön plana çıkarabiliyor. Ancak bu iki yanı keskin bir bıçak. Siz nasıl kodu kapatabiliyorsanız, sizden önceki kaynak da bu hakka sahip.

Geçmişte, bir strateji ve savunma dergisinin genel yayın yönetmenliğini yaptığım için, size sanırım şunu söyleyebilirim. Türk Genelkurmayı içinde, Linux ve BSD gibi sistemlere artan bir ilgi var.

Bu arada BSD'nin askeri kullanımına dair ilginç bir örnek olarak, Amerikan ordusunun gözlem amaçlı kullanılan bazı insansız hava taşıtlarında (UAV) bir BSD türevinin kullanılmasını gösterebilirim.

Bu konuda ilginç işler yapan çok sayıda firma, ve bu firmaların askeri amaçlara yönelik çıkardıkları inanılmaz Embedded Linux/BSD işler var. Bu firmalardan benim için en ilginçlerinden biri olan FSB Labs'in CEO'su Victor Yodaiken ile yapılan röportajı okumanızı salık veririm.

Adsız dedi ki...

Askerlik şubelerinde gördüğüm kadarıyla Linux/UNIX türevi kullanılıyor, gayet doğru bir hareket. Ulusal dağıtımların kesinlikle desteklenmesi lazım.
Şu var: Windows kötü değil, Linux/UNIX çok iyi, açık kaynak çok iyi.
Söz konusu güvenlik olduğunda kurumlar daha paranoyak davranabilir, bence sakıncası yok. Artı maliyet, işletme giderleri vs. düşünüldüğünde açık kaynak öne geçiyor.

Dünyada en somut talep petrole, ama dünyanın en büyük şirketi (ve en zengini) Microsoft, düşününsenize GSMH'nin ne kadar Microsoft'a ödeniyor. Devlet eliyle yapılsn demiyorum ama, ULUDAĞ projesi desteklenebilir.

Adsız dedi ki...

Ali bey istifanız Focus için büyük bir kayıp..Beyazakrep olayı söylemedi..Gerçekten üzüldüm... Pardus için neler söyliyeceksiniz...Saygılarımla. Ahmet Hilmi BALCI..